Jesteś aktywny fizycznie. Pamiętaj o witaminie C

0
329
Jesteś aktywny fizycznie. Pamiętaj o witaminie C

Aktywność fizyczna wiąże się z podwyższonym zapotrzebowaniem na wiele składników odżywczych. Regularnie uprawiając sport lub ciężko pracując fizycznie, trzeba pamiętać m.in. o przyjmowaniu witaminy C w odpowiednich dawkach. Dlaczego jest ona tak ważna dla osób aktywnych i w jakich dawkach należy ją spożywać? Tego dowiesz się z lektury artykułu.

Wspiera regenerację

Jedną z kluczowych funkcji, jakie odgrywa witamina C w organizmie, jest udział w syntezie kolagenu. Mówiąc wprost, bez odpowiednich dawek kwasu askorbinowego to niezwykle ważne białko nie jest w stanie zostać wyprodukowane przez organizm w należytych ilościach. To z kolei oznacza problemy z odbudowywaniem tkanki łącznej nadwyrężonej po treningu. Chodzi o stawy, chrząstki, ścięgna i kości, które – podobnie jak mięśnie – ulegają uszkodzeniom w wyniku wysiłku fizycznego. Aby je odbudować i skutecznie zregenerować, a co za tym idzie – wzmocnić, konieczne jest dostarczanie witaminy C w odpowiednich ilościach.

Działanie antyoksydacyjne

W naturalnym procesie utleniania komórek powstają wolne rodniki. Jeżeli ich stężenie w organizmie jest optymalne, nie ma mowy o żadnym szkodliwym działaniu, jednak zbyt duże ilości wolnych rodników nie są dobre dla zdrowia, bo mogą uszkadzać białka i DNA. Tymczasem w rezultacie intensywnego wysiłku fizycznego ich poziom drastycznie wzrasta – aby pozbyć się ich nadmiaru, osoby aktywne fizyczne powinny przyjmować dziennie co najmniej 100 mg witaminy C, która jest jednym z najskuteczniejszych przeciwutleniaczy.

Zwiększona odporność

Po intensywnym treningu organizm jest maksymalnie wyczerpany, a wtedy łatwo o złapanie choroby czy infekcji. Z myślą o wzmocnieniu układu immunologicznego osoby aktywne fizycznie powinny stosować podwyższone dawki witaminy C – wspomniane 100 mg dziennie to minimum. Należy jednak mieć na uwadze, żeby nie suplementować witaminy C w czasie okołotreningowym, ponieważ jej obecność bezpośrednio przed treningiem lub po nim obniża zdolności adaptacji organizmu do obciążeń, którym został poddany.

Poprawia absorbcję żelaza

Żelazo odpowiada m.in. za dostarczenie tlenu do komórek mięśniowych, a od tego zależy ich wzrost i regeneracja. Z kolei witamina C poprawia przyswajanie żelaza, a więc pośrednio wpływa na proces odbudowy tkanki mięśniowej po treningu oraz jej dotlenienie w trakcie ćwiczeń. Przy niedoborach witaminy C te procesy zachodzą gorzej, zmniejszając efektywność wysiłku fizycznego.

Ogranicza działanie aromatazy

Upraszczając, aromataza skutkuje przemianą testosteronu w estrogen, podczas gdy właśnie testosteron jest jednym z najważniejszych hormonów przyczyniających się do wzrostu tkanki mięśniowej. Aby nie obniżać jego stężenia w organizmie, należy więc pamiętać o odpowiednich dawkach witaminy C.

Nie tylko dieta

Podwyższone zapotrzebowanie na witaminę C sprawia, że sama dieta może nie wystarczyć, żeby je zaspokoić. Pomocne staje się przyjmowanie suplementów, np. oferowanych przez Allnutrition, które są przeznaczone specjalnie dla sportowców. Vitamin C Antioxidant czy Vitamin C With Bioflavonoids od Allnutrition to jedne z najlepszych wyborów z punktu widzenia osób aktywnych fizycznie.

Artykuł powstał przy współpracy z portalem www.sfd.pl

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here